4.2 C
Varėna
Antradienis, 17 gegužės, 2022
spot_img
spot_img

Kuo taps naujai išrinkti merai – žmonių patikėtiniais ar politikų manipuliacijos įrankiais?

Ar jau skaitete?

Balandžio 21 dieną Seimas vienbalsiai pritarė Konstitucijos pataisoms ir įteisino tiesioginius merų rinkimus. Pritarus Konstitucijos pataisoms prasidėjo „žaidimai“ dėl naujo Vietos savivaldos įstatymo projekto, kuriame bus nustatomas naujai išrinktų merų statusas ir padėtis savivaldoje. Lietuvos savivaldybių asociacijai ir Seimo nariams kritines pastabas ir konkrečius siūlymus dėl įstatymo projekto pateikė Šiaulių miesto meras Artūras Visockas.

2022-05-10 po Vietos savivaldos įstatymo pakeitimo projekto (toliau – įstatymas) pateikimo Seime, šiam buvo pritarta ir projektas toliau perduotas svarstyti komitetams.

Šiaulių miesto meras Artūras Visockas.

Dabartinio įstatymo projektas numatyto vicemerų pareigybes, tačiau, kaip nebūtų keista, mero pavaduoti jie negali. Merui negalint eiti savo pareigų, šias pareigas gali vykdyti tik savivaldybės tarybos paskirtas tarybos narys. Maža to, merą pavaduoti paskirtas Tarybos narys negali nei skirti užduočių vicemerams, nei nustatyti jų veiklos sričių.

Kyla klausimai: kas bus atsakingas už Tarybos paskirto, meras pareigas einančio tarybos nario priimtus sprendimus mero pavadavimo metu? Kam tada iš viso reikalingi vicemerai? Kuo skirsis vicemerai nuo patarėjų?

Pateiktame įstatymo projekte numatytas ir dar viena „nekalta“ Tarybos teisė – nušalinti merą jei jam yra pareikšti įtarimai dėl galimo nusikaltimo padarymo. Iš pirmo žvilgsnio atrodytų lyg ir nieko tokio, tačiau giliau pamąsčius ima aiškėti tokios teisės įgyvendinimo galimos pasekmės.

Pvz.: merui tapus autoįvykio dalyviu, Taryba visam ikiteisminio tyrimo ir bylos teisminio nagrinėjimo laikotarpiui galėtų nušalinti merą nuo pareigų ir paskirti Tarybos narį eiti šias pareigas. Žinant ikiteisminio tyrimo bei teisminių bylų nagrinėjimo terminus, gali susidaryti situacija, kai tiesiogiai išrinktas meras, Tarybos sprendimu neis savo pareigų visus 4 metus.

Dar daugiau, žinant taip politinio susidorojimo užsakovų pamėgtą ir plačiai teisėsaugos naudojamą „prekybos poveikiu“ kaltinimą, neabejotinai politikų bus pasinaudota galimybė eliminuoti nepatinkantį merą šiam atsisakius tarnauti politinėms grupuotėms.

Nesuprantama, kodėl reikia politikams suteikti teisėjų statusą, jei pagal dabar veikiančio baudžiamojo proceso kodekso 157 straipsnį, ikiteisminio tyrimo teisėjas, gavęs prokuroro prašymą, nutartimi turi teisę laikinai nušalinti įtariamąjį nuo pareigų ar laikinai sustabdyti teisę užsiimti tam tikra veikla.

Tai prieštarautų ir Konstitucijoje įtvirtintai nekaltumo prezumpcijai.

Juolab, kad Tarybai yra palikta teisė nušalinti merą pagal kitą straipsnį, pasitelkiant Lietuvos vyriausiąjį administracinį teismą ir konstatavus, kad meras sulaužė priesaiką ar nevykdė savo pareigų.

Šiaulių miesto meras Artūras Visockas Seimo nariams ir Lietuvos savivaldybių asociacijai teikia kritines pastabas ir konkrečius siūlymus dėl įstatymo projekto, kurie bent iš dalies leistų pateisinti tiesiogiai renkamo mero statusą ir užtikrinti stabilų savivaldybės veikimą po ateinančių savivaldos rinkimų.

Šias siūlymais siekiama įtvirtinti vicemerų pareigas pavaduoti merą jo laikino negalėjimo eiti pareigas metu (liga, atostogos ir pan.).

Taip pat, siūloma palikti teisėjui, o ne politikams spręsti mero nušalinimo nuo pareigų klausimą pareiškus jam įtarimus dėl galimo nusikaltimo padarymo.

Tokie pakeitimai įstatymo projekte būtini siekiant tinkamai subalansuoti Tarybų ir merų teises bei pareigas, apsaugant merus nuo galimo politinio susidorojimo ir neapgavinėti gyventojų sudedančių didelius lūkesčius į tiesiogiai renkamus merus.

Vitalis Lebedis
Šiaulių miesto savivaldybė

spot_img
spot_img
spot_img